Roodnat Telemarketing

"Van ad hoc ondernemen naar het uitwerken van mijn droom"

Bedrijfsinformatie

Roodnat Telemarketing is een sales en service bureau voor Mkb’ers en startups. Eigenaar Nicky Roodnat:

 “Afspraken inplannen, service werkzaamheden, eigenlijk zorgen dat de ondernemer gewoon lekker kan werken én kan blijven groeien.”

“We geloven namelijk niet in scripts of bijzondere sales strategieën. We brengen een natuurlijk gesprek op gang. Door de normen en waarden van een bedrijf echt te begrijpen, zijn we een natuurlijke toevoeging op bestaande bedrijfsvoering.”

Nicky, even in het kort. We spreken elkaar naar aanleiding van een netwerkontbijt, hier herkenden wij ons enorm in jouw manier van ondernemen en de lessen die we kunnen trekken uit je ondernemersavontuur. Maar eerst, wat was jouw trigger om voor jezelf te beginnen?

“Mijn verhaal begint eigenlijk bij het feit dat ik gezakt was voor mijn VWO-examen op de middelbare school. In het jaar dat volgde ben ik gaan werken in een callcenter in de buurt van mijn ouderlijk huis en heb ik mijn diploma alsnog gehaald. Toen ik later ging studeren in Tilburg en hier op kamers ging dacht ik: waarom blijf ik dit er niet naast doen, ik ga dit gewoon voor mezelf starten. Al heel snel sprak ik veel ondernemers die tegen vragen aanliepen als: kan je voor mij afspraken inplannen, offertes nabellen, enzovoorts? Toen dacht ik, daar zit zoveel vraag daar kan ik wel wat mee. Dit bleek zo te zijn want een jaar later had ik 60-uur aan belwerkzaamheden staan, moest ik een stage lopen van 40-uur per week en nog 3 vakken volgen voor mijn studie. In de zomervakantie zei mijn vader: “Nicky je bent 20 en je wilt nu medewerkers gaan aannemen, dat gaat toch niet?” Stoppen was voor mij geen optie en dus was het aannemen van medewerkers de enige mogelijkheid. Uiteindelijk heb ik wel mijn studie afgemaakt, maar na een stage in de corporate wereld heb ik besloten om mijn bedrijf uit te gaan bouwen.”

“Nicky je bent 20 en je wilt nu medewerkers gaan aannemen, dat gaat toch niet?”

Hoe zag je eerste jaar eruit met mensen die voor je gingen bellen?

“Nou die zomer was echt wel een nare periode voor mij, iedereen wist dat ik echt iets moest gaan regelen om mijn werk en studie te kunnen blijven combineren. Toen ik terug kwam van vakantie viel voor mij het kwartje; als ik nu eens partnerschappen sluit met callcenters uit mijn netwerk en ik die mensen leer hoe mijn werkwijze is dan kunnen ze het sales stuk toch prima overpakken? Uiteindelijk zijn er 9 mensen voor mij op flexibele basis aan de slag gegaan. Voor de lange termijn was dit alleen geen oplossing omdat ik op die manier niet de kwaliteit kon waarborgen waar ik voor wilde staan.”

Wij zeggen altijd tegen onze ondernemers, jouw droom is de enige constante, maak die dus eens concreet. Hoe kijk jij hier tegenaan?

“Tot het einde van mijn studie is het allemaal een beetje ad hoc gegaan. Elke keer kwam er gewoon een dilemma en dan moest ik gaan kiezen wat ik ging doen. Minder werk aannemen ging ik sowieso niet doen en dat gaf iets richting, maar tegelijkertijd was dit best vermoeiend. De sleutel zat er voor mij vooral in dat ik van verschillende ondernemers heb geleerd om écht groots te dromen en die droom vervolgens te vertalen naar een heel praktisch plan wat echt handvatten geeft. Zo is het mijn droom om binnen 5 jaar uit mijn bedrijf te kunnen stappen. Hoe ik daar kom? Daar ga ik best ver in, het lijkt net een scriptie bij wijze van. In het businessplan staat echt per jaar uitgeschreven wat ik nodig heb om mijn doelen te behalen, van de IT-infrastructuur die daarvoor nodig is, tot het benodigde budget aan kerstpakketten.”

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde MKB-ondernemer meer affiniteit heeft met een businessplan wat op 1 A4 past?

“Kijk als dat werkt voor jou dan moet je dat gewoon doen, maar persoonlijk geloof ik echt in de kracht van de details. Je moet de details zien en doorhebben als je echt ergens wil komen. Uiteindelijk begint ondernemerschap zeker bij het ‘gewoon doen’ van dingen, maar door vooruit te denken krijg ik prioriteiten helder en kan ik anticiperen op de groeipijn die gepaard gaat met mijn ambitie. Dit maakt dat ik niet constant bezig ben met het blussen van brandjes en bijvoorbeeld veel tijd kan steken in mijn medewerkers: zij moeten namelijk echt intrinsiek gemotiveerd zijn om hun werk te doen. Zo betrek ik hen altijd in het voortraject met de klant zodat ze weten voor wie ze nu écht werken, wat de doelstellingen zijn en hoe dit de klant uiteindelijk gaat helpen.”

“De sleutel zat er voor mij vooral in dat ik van verschillende ondernemers heb geleerd om écht groots te dromen en die droom vervolgens te vertalen naar een heel praktisch plan wat echt handvatten geeft.”

Welke advies zou je geven aan mensen die net beginnen met ondernemen?

“Ondernemen is hard werken, maar het kan ook op een normale manier en het geeft enorm veel voldoening. Je kunt het ook omdraaien; kijk wat is nu het ergste dat je kan gebeuren? Zeker als je jong bent? Ook als je faalt heb je er in elk geval iets van geleerd wat je op een later moment weer van pas komt! Zorg daarnaast voor een stok achter de deur die je de vraag stelt: hé Nicky hoe gaat het nu écht met je, zowel zakelijk als privé? Zelf sta ik elke maand samen met een wat meer ervaren ondernemer bewust stil bij de vraag hoe gaat het met mij, met mijn bedrijf en hoe is hierin de balans? Zo verlies ik de draad niet ergens onderweg, want als ondernemer is het maar wat makkelijk om de weg kwijt te raken.”

Wil jij ook je bedrijf laten groeien?